Logo
Знати і діяти: про екологію неформально
3 Гру 2022

Знати і діяти: про екологію неформально

Post by Maria

«Карітас Чернівці» разом з  кафедрою екології та біомоніторингу Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича реалізували проєкт від посольства Фінляндії в Україні «Збереження біорізноманіття: знати і діяти. Програма неформальної освіти для підлітків»

Про проєкт

Збереження біорізноманіття вкрай важливе для нормального функціонування екосистем – наших лісів, полонин, річок, озер. Подальше зменшення біорізноманіття загрожує дестабілізацією біоти, втратою цілісності біосфери та її здатності підтримувати найважливіші характеристики середовища. Внаслідок незворотних змін біосфера може стати непридатною для життя людини. Тому знання способів і методів збереження біорізноманіття потребує неабиякої уваги, а екологічні проблеми чимраз частіше обговорюються на різних рівнях. Однак не тільки певні урядові програми і закони сприяють збереженню біорізноманіття, а й людина може зробити свій внесок. Щоб зберегти все різноманіття популяцій, видів і екосистем на Землі, усі мають усвідомлювати можливі наслідки людської діяльності для довкілля. Адже без безпосередньої участі кожного з нас не варто сподіватися на успішне розв’язання численних екологічних проблем. А для досягнення будь-чого недостатньо лише цього хотіти, потрібно ЗНАТИ і ДІЯТИ!

Реалізація проекту «Збереження біорізноманіття: знати і діяти. Програма неформальної освіти для підлітків» від Посольства Фінляндії в Україні стала можлива завдяки спільній злагодженій праці Благодійної організації «Благодійний фонд «Карітас Чернівецької Єпархії» та фахівців кафедри екології та біомоніторингу Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича.

Географія проєкту

Відкритий конкурс проєктів на екологічну тематику від Посольства Фінляндії спонукав нас підготувати заявку проєкту, який би дав змогу розповісти більше про важливість біорізноманіття саме підліткам із Дитячих центрів Карітас України. Долучилися колеги з Дитячих центрів Карітас п’яти міст – Борислав, Дрогобич, Броди (Львівська область), Нововолинськ (Волинська область), Кам’янське (Дніпропетровська область), які виявили бажання пілотувати програму нашу неформальної екологічної освіти. Після відбору серед 400 проектних заявок та усного інтерв’ю англійською мовою, проєкт підтримано!

Війна внесла корективи у життя проєкту. Так, якщо на початку долучилися лише підлітків пілотних центрів, то наразі географія проекту розширилася за рахунок дітей, які переселилися з окупованих територій, залишили свої домівки і стали вимушеними переселенцями й активними учасниками проєкту.

 Керівник проєкту

Марія Федоряк – докторка біологічних наук, професорка, завідувачка кафедри екології та біомоніторингу Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Заслужений працівник освіти України.

Має великий досвід участі у міжнародниках проєктах; входить до складу міжнародної дослідницької групи при Гроннінгенському університеті (Нідерланди). Постійно підвищує свій професійний рівень: працює за грантами, бере участь з усними доповідями у міжнародних науково-практичних конференціях і семінарах (Норвегія, Нідерланди, Ізраїль, Австрія, Швеція, Румунія, Фінляндія, Словаччина, Словенія, США). Вісім років поспіль – Національний координатор України в міжнародному моніторингу втрат бджолиних колоній під егідою міжнародної асоціації з дослідження медоносних бджіл COLOSS.

 Етапи та терміни виконання проєкту

Червень – серпень 2021 р. – розробка неформальної освітньої програми і навчальних матеріалів (паперових та цифрових) чернівецькою командою: презентації РРТ, інструкції з лабораторних, приклади екопроєктів. Дискусії з колегами з інших навчальних закладів (шкіл, університетів). Питання планування.

Серпень 2021 р. – стартова зустріч у Чернівцях для локальних тренерів 6 пілотних центрів. Розповсюдження навчальних матеріалів. Онлайн навчання тренерів.

Вересень – грудень 2021 р. – перший цикл – 15 занять щотижня в 6 пілотних центрах України (45 дітей). Чернівецька команда проводить онлайн-семінари для проміжного моніторингу та інформаційної підтримки пілотних центрів.

Грудень 2021 р. – «Ековікенд»1 для учасників першого циклу – фінальні збори в Чернівцях (7 дітей та 1 тренер від кожного пілотного центру, загалом 48 осіб) та перебування в Карпатах.

Січень-травень 2022 р. – другий цикл – 15 занять щотижня в 6 пілотних центрах. Отримання і аналіз відгуків. Адаптація до сезону. Травень – «Ековікенд»2 в регіонах.

Червень-липень 2022 р. – Третій ‘Літній ІНТЕНСИВНИЙ’ цикл – 15 занять / 5 тижнів в 6 пілотних центрах України. Під час канікул – 3 дні в тиждень. Липень – «Ековікенд»3 в регіонах.

Серпень-вересень 2022 р. – робота над навчальними матеріалами, науково-популярним виданням. Проведення заходів для поширення досвіду заради використання програми у дитячих центрах Карітас України, закладах позашкільної освіти.

Жовтень-листопад 2022 р. – підготовка заключної конференції у Чернівцях для колег з центрів Карітасу, шкіл та інших навчальних закладів України, влади, засобів масової інформації та ін. (відповідно до їх запитів). Збір описових та фінансових звітів з пілотних центрів. Підготовка зведеного підсумкового звіту для посольства Фінляндії.

25 листопада 2022 р. – підсумкова конференція для пілотів, учасників проєкту із залученням науковців з вітчизняних і закордонних вузів, представників БМАНУ та Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, вчителів шкіл і ліцеїв, представників екоцентрів і закладів позашкільної освіти.

 Матеріали проєкту

Збереження біорізноманіття: знати і діяти. Програма неформальної освіти для підлітків: робочий зошит для практичних робіт / М. Федоряк. І. Ситнікова, Г Москалик, О. Зароченцева, А. Жук, У. Легета, Т. Филипчук, Я. Шпак. – Чернівці: ВІЦ «Місто», 2022. – 92 с.

Збереження біорізноманіття: знати і діяти: науково-популярне видання / М. Федоряк, І. Ситнікова, Г. Москалик, О. Зароченцева, А. Жук, У. Легета, Т. Филипчук, Я. Шпак. – Чернівці, 2022. – 184 с.

Відеоролик: Лекція на тему “Екосистема” (Федоряк М.М, травень 2022 р.)

Програма підсумкової конференції
25 листопада 2022 р.

РЕЗОЛЮЦІЯ Міжнародної конференції за результатами Екопроєкту
«Збереження біорізноманіття: Знати і діяти.
Програма неформальної освіти для підлітків»
від Посольства Фінляндії в Україні, 25 листопада 2022 року
 

1 коментар

Leave a Comment